הדרבי הצ'רקסי של קברדה

הדרבי הצ'רקסי הוא מרוץ רכיבה על סוסים לאורך 1000 קילומטרים במשך 10 ימים. מדובר במבחן יוצא דופן גם לסוס הצ'רקסי וגם לרוכבו.
רוכבים במהלך התחרות של הדרבי הצ'רקסי

בימים אלו מתקיים מרוץ יוצא דופן ברפובליקת קברדינו-בלקריה בפדרציה הרוסית. מדובר בעשרת ימי רכיבה על סוסים והיום המתחרים התחילו את היום השמיני של התחרות.

חוקי התחרות הם פשוטים למדי אך העמידה בכמה מהם, מורכבת מאוד:

🐎 על הרוכבים להיות מעל גיל 18 ובמשקל שנע בין 75 ל- 90 קילוגרם.
🐎 על הסוסים להיות לפחות בני 7 ומזן הסוס הקברדיני* בלבד.
🐎 על הרוכבים לסיים מרחק של 1,000 קילומטרים במשך 10 ימים,
🐎 שהם 100 קילומטרים במשך כל יום במשך 12 שעות,
🐎 לאחר בדיקה רפואית קצרה, הרכיבה מתחילה,
🐎 ויש לסיים אותה מהשעה 6 בבוקר עד השעה 6 בערב שעון מוסקבה.

מארגני התחרות מציינים כי הדרבי הצ'רקסי הוא מבחן מדעי וספורטיבי לסוס הקברדיני כמו שהוא מבחן גם לרוכבים עצמם. שכן רכיבה במשך 12 שעות ברציפות במשך עשרה ימים, מצריכה כושר גופני וסיבולת יוצאי דופן גם לסוס וגם לרוכב. אם הכל יתנהל כשורה, נציגים של ספר השיאים של גינס יחכו לתעד את מסיימי המירוץ ואת הסוס הקברדיני כ'סוס בעל כושר הסיבולת הגבוה ביותר בעולם'.

היוזמים ונותני החסות העיקריים של הדרבי הזה הם 'קרן הסוסים הקברדית' שהוא ארגון ללא מטרות רווח שמשימתו לשמר את הסוסים מהזן הקברדיני, לפתח את המורשת ההיסטורית, התרבותית, הספורטיבית והחינוכית של הצ'רקסים. תוך קידום אורח חיים בריא ומתן כבוד לחיי הבר והסביבה.

הדרבי הוא גם אירוע שיא עבור עמותת הפרשים הצ'רקסית « שוויי ח'אסה ; Шууей Хасэ» שהוקמה על ידי קבוצת פעילים צ'רקסים במאי 2017. חברים בו נציגים צ'רקסים משלוש הרפובליקות הצ'רקסיות בקווקז- אדיגיה, קאראצ'אי-צ'רקסיה וקברדינו-בלקריה ולאחרונה יש נכונות גם של צ'רקסים מהפזורה להשתתף בו. מטרת הארגון הייתה בראש ובראשונה להציל ולשמר את זן הסוסים הקברדיני ולהעלות את יוקרתו ברוסיה ובעולם.

ארגון הפרשים מוציא בשנים האחרונות לפחות שתי מסעות רכיבה מידי שנה. מסע אחד במאי, לזכר הנספים ברצח העם הצ'רקסי ומסע נוסף באחד מהימים החשובים האחרים בשנה. המסעות הללו מושכים את הרוכבים הצ'רקסים הצעירים ומבטיחים את העברת המורשת התרבותית מהדור המבוגר אליהם. בנוסף לעובדה שההשתתפות שלהם מכניסה בהם תחושה של אחדות וסולידריות, היא מלמדת אותם את רזי אתיקת הרכיבה הצ'רקסית וההתנהגות הראויה בקרב רוכבים בגילאים שונים.

נהוג לומר ש'חברו הטוב ביותר של האדם הוא הכלב'. אבל אצל הצ'רקסים, הסוס הוא הרבה מעבר לדרגה של חבר. שכן למילים 'סוס' ו'אח' בשפה הצ'רקסית יש את אותה משמעות «שי ; Шы». למיטב ידיעתי, אין עוד שפה בעולם שבה חיה מסוימת מקבלת את המשמעות המילולית של 'אח'. הדבר הזה מראה ללא ספק את הקשר החזק של הצ'רקסים לסוסים שלהם. אהבת הסוסים היא בדמם של הצ'רקסים והם חלק בלתי נפרד מחייהם, מנהגיהם ותרבותם.

_____
*באנגלית – Kabardian Horse, זהו למעשה האחרון מזני הסוסים הצ'רקסים שנשארו בחיים. כתבתי עליו בעבר בציטוט קצר ובעתיד אני מקווה להקדיש לו פוסט מורחב.
_____

עדכון 10/09/20:

~ 1000 קילומטרים ! ~
הערב בא לסיומו הדרבי של קברדה עליו סיפרנו לכם לפני כמה ימים.

מאות צופים חיכו בדריכות על קו הסיום להגעת הסוסים –

🐎 אינאל
🐎 שאגדי
🐎 וק'זבצ'

שעליהם רכבו בהתאמה-
רוברט קוזניצב🏆
ארסן דודוב🏆
ושאמיל גיאטוב🏆

בכך הם נכנסים להיסטוריה של הרכיבה התחרותית לאחר שסיימו 1000 קילומטרים במשך 10 ימים בלבד.
"התנאים של הדרבי לא היו טובים, בלשון המעטה, והרוכבים לא התחלפו לכל אורך המסלול תוך שהם מראים לנו כמה קשורים הם אחד לשני. אם הרוכב פרש, הסוס פרש עמו. והיום הגענו לתוצאה הרצויה… תודה לכל המשתתפים באירוע החשוב הזה לרפובליקת קברדינו-בלקריה ולכל העולם", סיכם אחד המארגנים.

תודה למארגנים, על הרעיון והיישום, על נאמנותם וכבודם לגזע הקברדי, ועל ההערצה והשמירה על הערכים הלאומיים. אנו מקווים שעכשיו אירועים כאלה יתקיימו באופן קבוע.

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »