הצ'רקסי שעל בניין ג'פרסון

אחד מהמאפיינים החיצוניים הבולטים ביותר של בניין ספריית הקונגרס (הספריה הגדולה בעולם) - הוא שלושים ושלוש "הראשים האתנולוגיים" המקיפים אותו. אחד מהם הוא "הראש הצ'רקסי"
כמה מהראשים האתנולוגיים שמופיעים על חזית בניין גפרסון בספריית הקונגרס, וושינגטון, די.סי.

אחד מהמאפיינים החיצוניים הבולטים ביותר של בניין ג'פרסון – הבניין הראשי של ספריית הקונגרס (הספריה הגדולה בעולם) – הוא שלושים ושלוש "הראשים האתנולוגיים" המקיפים אותו ומשמשים כקישוטי אבן לחלונות הקומה הראשונה. אוטיס ט. מייסון, אוצר המחלקה לאתנולוגיה במוזיאון הלאומי להיסטוריה טבעית, היה היועץ המיוחד לפרויקט הזה. והראשים עצמם, נוצרו על ידי ויליאם בויד והנרי ג'קסון אליוט על פי על מידע שמסר להם פרופסור מייסון.

הצד הדרומי של בניין ג'פרסון. צילמה: @fatimatlis

החל מהקצה הצפון של ביתן הכניסה הקדמי, הראש הראשון הוא של סלאבי רוסי, והראשים ממשיכים לאורך החזית המערבית: אירופאי בלונדיני, אירופאי ברונטי, יווני מודרני, פרסי (איראני) בצד הדרומי: צ'רקסי; הודי; הונגרית (מגיארי); שמי, או יהודי; ערבי (בדואי); טורקי. בצד המזרחי: מצרי מודרני (חאמי); חבשי; מלאי; פולינזי; אוסטרלי; נגריטו (חצי האי ההודי); סודני; אקקה (אפריקני ננס); פוג'יאן; בוטוצ'ודו (דרום אמריקה); פואבלו אינדיאני (זוניס מניו מקסיקו); בצד הצפוני: אסקימוסי (אינואיט); האינדיאנים המישוריים (סו, שייאן, קומאנש); סמויד (פיני); קוריאנית; יפנים; איינו (צפון יפן); בחזית המערבית: בורמזי; טיבטי; סיני.


בחזית הדרומית של הבניין, ניתן למצוא את "הראש הצ'רקסי", שככל הנראה מבוסס על דיוקן של אחת מהדמויות הצ'רקסיות הבולטות ביותר של המאה התשע-עשרה: זאנוק'ה ספר-ביי.

"הראש הצ'רקסי" מתוך שלושים ושלוש "הראשים האתנולוגיים" שעל בניין ג'פרסון. כנראה דיוקן של זנוק'ה ספר-ביי או שילוב של כמה דיוקנים שונים של צ'רקסים.



זאנוק'ה ספר-ביי (1789-1859), אציל צ'רקסי מוערך, היה אחד מהמנהיגים המובילים והחשובים של רעיון עצמאות צ'רקסיה והוא פעל ללא הפסקה לקידום הנושא הצ'רקסי בתחום הצבאי והדיפלומטי מסוף שנות ה-30 של המאה התשע עשרה ועד סוף שנות ה-50. אדם מרשים זה, עזב את צ'רקסיה לאימפריה העות'מאנית בסוף שנות ה-30 של המאה התשע עשרה, כדי לחפש תמיכה מצד הממשלה העות'מאנית והממשלות המערביות במאבק שניהלה ארצו נגד האימפריה הרוסית. לפני עזיבתו הוא השביע את חבריו לא להיכנע ולא להיכנס לאף הסכם שלום עם האימפריה הרוסית עד אשר הוא יחזור להנהיג אותם.

לאחר שהתגייס לצבא העות'מאני והשיג את דרגתו הדיפלומטית, חזר לצ'רקסיה בתחילת מלחמת קרים ומונה למושל העות'מאני של אנאפה, מקום הולדתו, ומשם הוא המשיך להנהיג את התנגדות בני עמו לכיבוש הרוסי.

ב-2015, פרסם ד"ר יחיא חון מאמר מקיף (למיטב ידיעתי, הראשון באנגלית) על חיו ופועלו של זאנוק'ה ספר-ביי בשם: "נסיך צ'רקסיה" : ספר-ביי זאנוק'ה והמאבק הצ'רקסי לעצמאות.

דיוקן: "ספר-ביי. צ'רקסי בקונסטנטינופול, 1845". המנהיג הצ'רקסי המפורסם זאנוק'ה ספר-ביי.
עיפרון וצבעי מים על נייר, 38.7 על 27.3 ס"מ. מיינר קילבורן קלוג, מוזיאון הסמית'סוניאן לאמנות אמריקאית.

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »