יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.
ריקודים צ'רקסים

היום ה-29 באפריל, מציינים ברחבי העולם את "יום המחול הבינלאומי".


מחול מהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות של העם הצ'רקסי. ניצניו צמחו לפני כמה אלפי שנים, בפולחנים הפגאניים בצפון מערב הקווקז עד שהגיעו לריקודי החיזור והמלחמה שאנחנו רואים היום.

חינוך למחול צ'רקסי הוא בראש ובראשונה חינוך לעמידה זקופה ונכונה. ילדי הצ'רקסים לומדים את רזי המחול ממש מהרגע שהם מתחילים ללכת והריקוד ממשיך להיות חלק מהם עד יום מותם. מעגל המחול הצ'רקסי מהווה בכל התכנסות מעגל חיזור בין רווקים ורווקות. הצעירים מתקשרים ביניהם באמצעות מגוון סגנונות ריקוד אשר מחקים את עופות השמיים ואת חיות השדה. על הרקדנים והרקדניות להציג אצילות וכבוד הדדי בד בבד עם תכונות המאפיינות כל אחד את מינו. כך שבכל תנועה אפשר לראות את הדיכוטומיה בין נוקשות המלחמה ועדינות החיזור.


ראשון סגנונות המחול הצ'רקסיים היה ריקוד הווג', אשר היה לו כאמור תפקיד טקסי – במיוחד בוריאציה של המחול העגול «ווג' חוראיי» – ובהמשך התפתחו סגנונות ריקוד נוספים. סגנונות המחול הצ'רקסי התפשטו בכל צפון הקווקז ואף מעבר לכך ובאותה מידה, הריקודים הצ'רקסים הושפעו גם הם משכניהם.
היום במולדת הצ'רקסים פועלות שתי להקות מחול מצליחות. אנסמבל קברדינקה מרפובליקת קברדינו-בלקריה (שעל שורשיו היהודיים כתבתי קצת החודש) ואנסמבל איסלמיי מרפובליקת אדיגיה.


יום המחול נוסד על ידי ארגון המחול הבינלאומי, שהוא ארגון גג לכל סגנונות המחול השונים. הארגון ממוקם בפריז, והוא מאגד את להקות המחול, בתי הספר, הסתדרויות והאיחודים החשובים ביותר של המחול בכל העולם. הארגון מוכר כארגון בינלאומי על ידי אונסק"ו. ארגון המחול ייסד את יום המחול הבינלאומי על מנת לקדם את אמנות המחול, להגדיל את המודעות הציבורית ולתת במה למרכזי מחול להציג את עבודותיהם בפני הקהל הרחב.

בסרטון המצורף תוכלו לצפות בקונצרט של להקת המחול הייצוגית של קברדינו-בלקריה – אנסמבל קברדינקה אשר מציגה מגוון רחב של ריקודים צ'רקסיים.

אנסמבל קברדינקה בהופעה.

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »