לאשין – לוחמת ללא מורא

סיפורה של הלוחמת לאשין הוא אחד הנפוצים בפולקלור הצ'רקסי. הוא מופיע כאשר הצ'רקסים מתמודדים עם אויבים עדיפים עליהם בכוחם.
לאשין

לפני כשבועיים כתבתי על הנסיך הצ'רקסי רידאד ועל היאבקותו עם מסטיסלב הרוסי. פוסט זה העלה שוב את השאלה – 'מה לגבי נשים לוחמות❓'

כזכור, חינוך להיאבקות היה חלק בלתי נפרד מהמסורת הצ'רקסית ועל כך כתבתי גם בפוסט על 'בָּאנֵא'. לאחר פרסום אותו פוסט על אמנות הלחימה הצ'רקסית המסורתית, מספר נשים שאלו אותי אם היה מדובר באמנות אשר היתה נחלתם של הגברים בלבד או שמה גם נשים התאמנו בה. אני זוכר שהבטחתי להן לכתוב על הנושא אבל מאז זמן מה, והנה הגיע הזמן לפרוע את החוב.

בפוסט על בָּאנֵא, הזכרנו כי היאבקות מטבעה מדגישה כוח פיזי, וצ'רקסים באופן כללי העדיפו זריזות ומיומנות על הפעלת כוח. וכעיקרון, הנשים הצ'רקסיות חונכו כך שכוחן יהיה בתבונתן ובחריפות מחשבתן. החלוקה המסורתית של עמי העולם בדבר גברים לחזית ונשים בעורף לא הייתה שונה במיוחד אצל הצ'רקסים. יחד עם זאת, ישנן לא מעט דוגמאות ללוחמות צ'רקסיות בהיסטוריה, וזה יהיה יותר מסביר לטעון כי על מנת שהאישה הצ'רקסית תוכל לשרוד בתנאי החיים בקווקז היה עליה לרכב ולהילחם לא פחות טוב מגברים.

אחת הדמויות המעניינות ביותר באגדות הצ'רקסיות היא הדמות של 'לאשין' «Лашын». זוהי דמות גנרית שמופיעה גם ב'אפוס הנארתים' (סיפורי המיתולוגיה הצ'רקסית) וגם בסיפורי הפולקלור המאוחרים יותר, והיא נכנסת למשבצת של הדמות הסטירית-לעגנית. במיתולוגיה – כשאר הנשים האחרות – היא מופיעה כשווה בין שווים ולא כדמות משנית, ובפולקלור היא מתפקדת כמי שאמורה להגחיך את האויב.

אחד הסיפורים המפורסמים הוא סיפור העלבתם של כל הנארתים שבאו לחזר אחריה – משום שאינם ראוים לה! לאשין מסרבת לכל גיבורי הנארתים תוך מניית חסרונותיהם, אבל כאשר היא פונה לחזר אחרי הנארת אַשֵמֵז הוא בעצמו מסרב לחיזוריה, והיא מיד מכניסה אותו ל'רשימה השחורה' שלה תוך שהיא מטיחה בו עלבונות. הסיפור הזה מבוצע עד היום על ידי מקהלות צ'רקסיות בכל העולם [קישור לביצוע אופראי עם תרגום לאנגלית כאן ; וקישור לביצוע יפה יותר לטעמי, בסוף הפוסט.]

בפולקלור, הדמות של לאשין מופיעה כאשר הצ'רקסים מתמודדים עם אויבים עדיפים עליהם בכוחם. באחד הסיפורים מסופר כי לאחר מסע ארוך של הרס וביזה, הגיע הח'אן המונגולי במאה ה-13 לגבולות צ'רקסיה. הצ'רקסים ארגנו צבא כדי להדוף את הפולש המונגולי (בגרסה נוספת, מדובר בפולש הקלמיקי) ויצאו לשדה הקרב. מכיוון שהכיר את המוניטין של הצ'רקסים כלוחמים ללא חת, בחר הח'אן שלא לנהל נגדם מלחמה ישירה אלא במקום זאת, הוא קרא תיגר לאחד מאמיצי הצ'רקסים לצאת לדו-קרב עם המתאבק הבכיר שלו – ק'אסין. הצ'רקסים נענו לאתגר ולאחר מחשבה רבה, בחרו במשותף בלאשין כדי לעמוד מול האלוף המונגולי.

על פי האגדה, באחד הימים בהם עבדה בחצר הבית, החותן של לאשין ראה שהיא מרימה פרה בכעס וזורקת אותה למרחק מה. 'אם בני יתווכח עם כלה זו והעניין יסלים', חשב לעצמו האב, 'היא בקלות תוכל לשבור את מפרקתו'. באותו הרגע הוא החליט להיפטר ממנה ויהי מה וכשהתעוררה ההזדמנות הוא נידב אותה מיד. על מנת לא לעורר מהומה או גיחוך בצד השני, לאשין התחפשה לגבר ויצאה בשמחה לדו-קרב.

לאשין מתכוננת לדו-קרב. ציור של האומן הצ'רקסי חמיד ולדימיר שוקויב מתוך התערוכה 'עץ החיים'.

לאשין גילתה כוח יוצא דופן והיא הצליחה להכניע את אלוף המונגולים בתוך שעה. ללא ברירה, החאן הכיר בתבוסתו תוך שהוא מתקשה להסתיר את ההשפלה. כדי לזרות מלח על הפצעים, חשפו הצ'רקסים את זהות ה'אלוף' שלהם והנה מדובר באישה. החאן המונגולי חשב לעצמו – 'אם נשותיהם נלחמות כך, מה יהיה עלינו כאשר נלחם מול גבריהם?!". בו ברגע הציע הח'אן לצ'רקסים מתנות רבות וחזר על עקבותיו הביתה. הדו-קרב האגדי התרחש סמוך לגדה המערבית של נהר צ'גם ליד הישוב שנושא את שמה עד היום – לאשינקאי (ובשם אחר – תוחתמישקי) ועל פי האגדה, לאשין קבורה על גבעה לא רחוק משם.

אגדה נוספת עם מספר שינויים קלים, ממקמת את לאשין במלחמה הרוסית-צ'רקסית. אולי כקריאה אחרונה לדמות המיתולוגית הזאת להגחיך את אויביהם המרים שלקחו את האומה שלהם עד סף הכחדה.

עד היום הצ'רקסים קוראים לבנותיהם בשם לאשין (או לאשינה) ובכך משאירים את האגדה שלה חיה. מעניין לציין כי אם נשנה את ההברה הראשונה בשם לאשין «Лашын» שינוי מזערי, תתקבל המילה ל'שין «Лъэшын» שפירושה בשפה צ'רקסית הוא: להיות חזק/ה.

עוד דבר מעניין הוא שאחת הדמויות בקומיקס של DC היא הלוחמת לאשינה (Lashina). היא אמנם לא נמצאת בצד של ה'טובים' אבל תכונותיה החשובות על פי העולם של DC היא שהיא מאריכה שנים רבות, בעלת עצמה על-אנושית, חסינה מפני כל מחלה ועמידה בפני כל פגיעה קונבנציונלית. כמו כן, לשינה ידועה בתור מי שעשתה אימונים אינטנסיביים בלחימה ללא כלי נשק.

אני תוהה מאיפה הם לקחו את התכונות האלה בדיוק…

אז אם אתם מכירים איזו לאשינה או שתיים, לא בהכרח בשם, אפשר גם באופי, שתפו איתן את הפוסט הזה

השיר של לאשין. בביצוע מקהלת ז'וו מאדיגיה.

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »