ניקיון אצל הצ'רקסים

אחד הדבר הבולטים שהזרים שמבקרים את הצ'רקסים שמים אליו לב הוא התשוקה של האחרונים לניקיון אישי, ניקיון בתיהם ולאסתטיקה ברשות הציבור.
sweeper-1687444_1920

על יופיה ונקיונה של כפר כמא, אין מי שלא שמע בקרב שכנינו היהודים והערבים. ואלו שלא שמעו, הקפידו אחרי ביקורם להשמיע לכל חבריהם. האורחים שנכנסים לשער המוזיאון – במיוחד אלו שכבר הספיק לערוך סיור או נסיעה קצרה בכפר –  מציינים בפליאה את הניקיון שהם ראו ומיד לאחר מכן שואלים מהו הסוד?

הסוד הוא לא ללכלך כמובן, ולהתייחס לרחוב כאל חלון לחצר, ולחצר כאל חלון לתוך הבית, ולבית כחלון אל תוך הנפש. הסוד הוא בחינוך לניקיון, בצ'רקסית: קַ'בְּזֵנירֵ'ה «Къэбзэныгъэ». 

הדבר הזה חוזר ועולה מהכתובים בכל השפות כמאפיין של כל הקהילות הצ'רקסיות באשר הן. הדבר הראשון שרואים המבקרים אצל הצ'רקסים הוא הניקיון, גם כאשר מדובר בביקור קצר.

הנה לפניכם כמה ציטוטים מייצגים מהמאה ה-16 עד המאה ה-21 –

"הניקיון נחשב לסגולה בקרב הצ'רקסים. "

 [Edmund Spenser, Travels in Circassia, 1837]

"בערב הייתי בצריף אחד ליד ווזדן; הוא היה מאוד נקי ומסודר לטעמי… הצריף נחצה לשני חצאים: הצ'רקסי גר באחד, ושם הוא מקבל את חבריו וקרוביו; מהחצי הזה מובילה דלת צרה שעליה תלוי בדרך כלל שטיח או וילון אל החצי הנשי, שאליו אף אחד מהגברים לא העז להיכנס, זה כל מה שיכולתי לשים לב אליו בזמן הקצר שהייתי בכפר" 

[Ив. Добродеев : "Байрам Черкесский.", (Отрывок из письма к Его Превосходит. Андрею Зиновьевичу Дурасову.) 1828]

"יש לציין כי תלבושת מפוארת מידי נחשבת לא כל כך הגונה בקרב הצ'רקסית, מדוע הם מנסים להתהדר יותר בטעם מאשר בברק; כי ניקיון וסדר עדיפים על פני פאר."

 [Хан-Гирей. "Записки о Черкесии", 1836]

"באופן כללי, בבתיהם של הצ'רקסים, בבגדיהם ובבישול, יש טוהר וניקיון מיוחדים." 

 [Извлечение из Путешествия г-на Клапрота к горам Кавказским // Вестник Европы, Часть 64. № 13. 1812г.]

"בתיהם בנויים מקש, קנים ועץ, וזה היה נחשב מביש לאציל אם היה בונה טירה או בית מגורים עם קירות אבן חזקים, כי כך האדם ימצא את הביסוס לפחדנות שלו, את חוסר יכולתו להגן על עצמו ."

[La vita, et sito de Zychi, chiamati Ciarcassi, Historia notabile, Venezia, Aldo Manuzio, 1502]

"הצ'רקסים חיים בצורה הרבה יותר נקייה ומסודרת מאשר העמים ההרריים האחרים."

 [Броневский Семён Михайлович. "Новейшие географические и исторические известия о Кавказе".]

"מבין כל תושבי הקווקז, רק לקברדינים* יש את המגורים הטובים, האלגנטיים והמסודרים ביותר. מדובר בדירות עמידות ונוחות, אשר מתוחזקות במצב טוב על ידי טיפול מתמיד. ישנם כ-20 עד 50 מגורים בכפרים שבמרכזם יש מגדל מחסה לנשים וילדים במקרה של מתקפה עליהם. בתי האצולה בנויים ברובם מעץ, ממש כמו בקתות התושבים הרגילים, אך גדולים וחזקים יותר."

[ Аноним ,"Нравы и обычаи кабардинцев или черкесов" ]
*שבט צ'רקסי גדול במזרח צ'רקסיה.

"לאנשים הלוחמים האלה יש מעט הערצה לגדולה של הערים שאותם הם רואים כבתי כלא.'לא אחליף את הצריף המסכן שלי בארמון העשיר ביותר', אמר נסיך קברדיני אחד. בארמון זה הקירות מעוטרים, אבל הלבבות מוסתרים. הגדרות הגדולות שלו מכילות כלא, של מחשבות ורגשות. באשר לי, אני מעדיף את רוח החופש, ולעולם לא הייתי משנה את הצריף שלי על כל הגדולות והכוח של המדינות שלך." 

[Сегюр Л.-Ф. "Записки о пребывании в России".]

"ניקיון קיצוני נשמר ביישובים ובבתים של הצ'רקסים, והכבוד הזה לניקיון נשמר גם במזונותיהם ובבגדיהם."

[Peter Simon Pallas, Bemerkungen auf einer Reise in die südlichen Statthalterschaften des Rußischen Reichs in den Jahren 1793 und 1794 (Leipzig, 1799—1801)]

"הנשים הצ'רקסיות נאות מאוד למראה, יש להן עור לבן ולחיים ורודות … הן חברותיות, ידידותיות ונקיות."

 [Engelbrecht Kaempfer Werke. Russland tagebuch 1683 / Hrsg. von Michael Schippan. Iudicium, Muenchen]

"המגורים הצ'רקסיים אינם באמת בתים. מדובר בסלים גדולים של מוטות מעוקלים בזהירות, מכוסים חימר ומכוסים בגגות קנה. המראה הכללי שלהם נעים; הם מסודרים, מוקפים בגדרות, נשמרים נקיים; ישנם חדרים נפרדים שהוקצו לאירוח, כלומר לשכן בהם זרים."

[Jan Potocki "Voyage dans les steps d'Astrakhan et du Caucase", 1829]

"לצ'רקסים, בכל מה שקשור לחיים, יש יתרון על פני אנשים אחרים מהקווקז, הם גם חיים טוב יותר ושומרים על ניקיון רב יותר בבתיהם מאשר שכניהם … השולחן שלהם מסודר וטוב יותר מזה של הרבה קווקזים אחרים .."

[Георги, Иоганн Готлиб, "Описание всех обитающих в Российском государстве народов : их житейских обрядов, обыкновений, одежд, жилищ, упражнений, забав, вероисповеданий и других достопамятностей", 1799]

"הקברדינים נבדלים על ידי נפש מיוחדת ונעלה ואנושיות מיוחדת בשירות שלהם מבין ההרריים. יתרה מזאת, המסודרות של הבגדים שלהם והניקיון של הבתים שלהם בהחלט מוכיחים שהם בדרגה אחת מעל שכניהם…" 

 ["Новейшие известия о Кавказе, собранные и пополненные Семеном Броневским" ,Броневский С.М.]

"הצ'רקסים חיים בצורה נקייה מאוד בכפריהם ובבתיהם: הם גם שומרים על ניקיון בבגדיהם ובבישול." […] "הצ'רקסים פועלים בשקידה למען ניקיון הבית, החצר והרחובות, והם עוקבים בקפידה על כללים סניטריים והיגייניים, תוך פיקוח ללא הרף על הסביבה."

[Aubry de la Motraye, Travels through Europe, Asia, and into part of Africa, 1730]

"בתיהם של הצ'רקסים של הקובאן ארוגים ממוטות ערבה ומצופים בחימר בחוץ ובפנים. החלק הפנימי מסויד בצורה נקייה; הם שומרים על בתיהם מסודרים מאוד … [יש להם] הרגל להיות בחוץ כמעט ללא הפסקה ובגשם הצ'רקסי לימד אותי להסתפק במקלט המינימלי ביותר. למרות כל זאת, הצ'רקסים חיים הרבה יותר נקיים מאשר עמים הרריים אחרים. "

[Иван Федорович Бларамберг ,"Историческое, топографическое, статистическое, этнографическое и военное описание Кавказа” , 1834]

"הצ'רקסים שונים מאוד מהאוכלוסייה הילידית … לאחר זמן מה, הקהילה החליפה את הבדואים המקומיים, הקימה כפרים נפרדים והחלה להתפתח באופן מיידי. לפיכך הם חיים כיום ב -12 כפרים באזור קוניטרה, שהם שונים באופן חיובי מהשאר בסדר, ניקיון ומבני האדם שלהם.

[Gottlieb Schumacher,  The Jaulân,  1888]

"הצ'רקסים גרים בבתי-לבנים נקיים מאוד, הנשמרים בסדר מושלם. האדמה סביב ג'ראש סלעית מאוד, אך הצ'רקסים מטפחים אותה בחריצות רבה."

["Journey to the Transjordan", S. Kobein, 1896.]

"היה מעניין לראות איך הצ'רקסים שמסביב בחרו בקפידה ובנוחות את המקומות לבנות את הצריפים שלהם. אם הם לא היו ליד הנהרות, אז בוודאי אי שם בסמוך, מתחת לעץ מוצל, היה מעיין נקי, והבקתות, תמיד מסודרות ובשורה טובה, הם נראו כמו חצרות של בעלי קרקעות.

["Journey to the Transjordan", [Военные действия в Кубанской области с 1861-го по 1864 год. Походные записки // Кавказский сборник, Том 5. Солтан В. 1880]
S. Kobein, 1896.]

"אחד האירועים המעניינים והחשובים שהתרחשו בכפר כפר כמא הוא שבשנת 1984 זכה הכפר הצ'רקסי בתואר 'הכפר הנקי ביותר בישראל'. מאז, החזיק ברציפות הכפר את המקום הראשון מבחינת הניקיון של האקולוגיה של האזור. הדבר הכי מעניין הוא שאין בכפר צוות ניקיון מיוחד, הכפר נשמר נקי בגלל הניקיון, הסדר והתרבות של התושבים.

["Путеводитель по Израилю. Народы и общины."]

"לתרבות הצ'רקסית מאפיינים רבים. אחד מהם בולט במיוחד: ניקיון וסדר יוצאי דופן, גם בחצרות וגם בבתים." 

[Галины Маламант "Мой Израиль"]

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »