על דולמנים וגמדים

תרבות הדולמנים, נולדה למעשה ביחד וכהמשך לתרבות מאייקופ. בזכות שרידיה הרבים אנחנו יכולים להבין מעט טוב יותר את ההיסטוריה העתיקה של אזור הקווקז.
דולמן בצפון מערב הקווקז

הפוסט שלנו היום יעסוק בדולמנים ובגמדים וינסה לתת דוגמה למה שקורה כשהארכיאולוגיה פוגשת את המיתולוגיה. באחד הפוסטים הקודמים, הזכרנו את 'תרבות מאייקופ' המפורסמת. אז היום נדבר על התרבות שירשה אותה.

כזכור, תרבות מייקופ הייתה תרבות עתיקה מעידן תקופת הברונזה הקדומה בצפון מערב הקווקז, שהשאירה אחריה תלי קבורה ענקיים וממצאים ארכיאולוגים המעידים על ציוויליזציה מתקדמת.

עושר ארכיאולוגי

היורשת של תרבות מאייקופ בצפון מערב הקווקז הייתה 'תרבות הדולמנים'. תרבות הדולמנים, נולדה למעשה ביחד וכהמשך לתרבות מאייקופ. במפה המצורפת, אפשר לראות כי בעוד הממצאים של תרבות מאייקופ נמצאו בחלק הצפוני יותר, הדולמנים שהתגלו הם בעיקר מהעבר הדרומי של נהר הקובאן. יחד עם זאת, עדיין אפשר לראות אזורי חפיפה בסביבת מאייקופ. על כל פנים, כולם מרוכזים במה שהייתה הטריטוריה ההיסטורית של הצ'רקסים ואבותיהם.

מה שיוצא דופן בדולמנים של צפון-הקווקז הוא הריכוז הגדול שלהם בשטח קטן יחסית. ועם תחילת המחקר הארכיאולוגי הרבה מהם נמצאו שמורים למדיי. בתוך חלק מתוכם נמצאו עצמות בני אדם, כלי חרס ונשק בתוכם ועל גבי אחדים נמצאה צורת כתיבה ראשונית חרוטה עליהם. מאוד ייתכן כי הדולמנים היו אתרי קבורה לאנשים בעלי מעמד וכוח, אולם עד היום, המדענים חלוקים בדעותיהם לגבי מטרתם ודרך בנייתם. מספר הדולמנים שנמצאו מונה כמה אלפים וחלק עדיין ממשיכים להתגלות. תיארוך פחמן ממקם את העתיקים שבהם ל- 4000 שנה לפני הספירה, שזה בערך 1500 שנה לפני בניית הפירמידה בגיזה.

פיזור הממצאים מהמילניום הרביעי לפני הספירה. שטח ממצאי תרבות מאייקופ – מוקף בקו סגול; ושטח ממצאי תרבות הדולמנים – מוקף בקו אדום. ושטח החפיפה שלהם באזור מאייקופ, הנמצא כיום ברפובליקת אדיגיה שבפדרציה הרוסית.

דולמנים – מבנים העשויים מאבנים ענקיות – הם תופעה אנושית פריהיסטורית יוצאת דופן ואפשר למצוא אותם באירופה, אסיה ואף בישראל (בעיקר ברמת הגולן). מדובר למעשה בחדרים קטנים עשויים מאבן. ה'חדרים' אמנם קטנים אבל האבנים ממש לא, וחלקם אף שוקלים יותר מכמה טונות. בשל גילם העתיק, נקשרו אליהם לאורך ההיסטוריה אגדות רבות בפולקלור של העמים השונים. בעוד שמספר עמים באירופה (כמו ההולנדים, הגרמנים או הבאסקים) קישרו אותם לענקים, הצ'רקסים לעומתם קישרו אותם דווקא לגמדים.

כשהארכיולוגיה פוגשת את המיתולוגיה

בצ'רקסית, אנחנו קוראים לדולמנים בשם 'ייסְפּ-וֻונֵה' או 'ייסְפּוּן' «Испы унэ או Испун» כלומר הבתים של ה-'ייסְפּ'. הייספ היו שבט של גמדים מיתולוגיים שחלק מעלילותיהם מתועד באפוס הנארתים הצ'רקסי. הם היו ידועים כבעלי אומץ רב, תעוזה ואהבה גדולה לחופש. וכן היו בעלי כוח פיזי עצום וחכמה יוצאת דופן.

ייסְפּ רוכב על ארנבת. הייסְפּ היו ידועים בתור שבט הגמדים במיתולוגיה הצ'רקסית ומעלליהם מופיעים ב'אפוס הנארתים'.

בניגוד ל-צִ'ינְת (שבט הענקים באפוס הנארתים)[1], היריבות בין הייספ לבין הנארתים הייתה 'יריבות בריאה' ולא אלימה. ובניגוד לגמדים במיתולוגיות הגרמאניות, הייספ – כמו הנארתים – היו רועים ועובדי אדמה למחייתם ולא כורים או בעלי מלאכה. אבל בעוד שהנארתים רכבו על סוסים, הייספ לעומתם, רכבו על ארנבות.

המיתולוגיה מספרת כי אובדנם של הייספ בא עליהם בעקבות יהירותם. אלוהים העניש אותם על כך והעלים אותם מעל פני האדמה. ומאז ועד היום, הארנבות נותרו מקפצות ממקום למקום, מחפשות אחרי אדוניהם.

עם הזמן, אנחנו רואים שהציוויליזציה שבנתה את הדולמנים הולכת ודועכת והיא מוחלפת על ידי 'תרבות הקובאן' ו'ממלכת קולכיס' המזוהה כמקומה של גיזת הזהב במיתולוגיה היוונית. בתקופה הזאת, אבותיהם של הצ'רקסים מתפצלים למספר רב של שבטים והשתייכויות, וככל הנראה זאת גם התקופה שהקבוצות במשפחת השפות הצפון-מערב קווקזיות מתחילה להתגבש: צ'רקסים, אבאזו-אבחאזים, וווביח'ים (אוביחים).

______
[1]על הצִ'ינְת אני מקווה לכתוב עוד בעתיד, אבל מעניין לציין כי המילה הרוסית ל'נפילים' הידועים מהתנ"ך היא יספוליני «Исполины» האם מדובר בצירוף מקרים?

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »