על חינוך ולמידה

פתגמים היו אחד האמצעים החשובים ביותר של הפדגוגיה האתנית הצ'רקסית. אז זה רק ראוי שקטגוריה שלמה מהם, עסקה באופן ספציפי בתורת החינוך עצמה ובדרכים להשגתה.
איור של ילד וילדה צ'רקסים בתלבושת מסורתית

Къуэ бгъасэм къуажэ богъасэ! Пхъу пхуэгасэрэ лъэпкъыр богъасэ!

אם תחנך בן אתה מחנך כפר! אם תצליח לחנך בת אתה מחנך אומה!
[קֻּוּ בְּרָ'אסֵם קֻּ'וָאזֵ'ה בֻּורָ'אסֵה! פְּחוּ פְּחֻ'וֵרָ'אסֵרֵה לֵ'פְּקֵ'יר בֻּורָ'אסֵה!]
 

«Егъэджэн хуейщ» жаIэурэ, гъэсэни зэрыхуейр ящогъупщэ!

'הוא צריך להיות מלומד', הם אומרים, ושוכחים שהוא צריך להיות גם מחונך!
["יֵרֵגֵנ חֻ'ויְיש" זָ'אֵוְרֵה, רֵ'סֵּנֵי זֵרִיחֻ'ויֵיר יָאשֻורֻ'ופְּשֵה]
 

היום פותחים ילדי ישראל את שנת הלימודים החדשה. התלמידים הצ'רקסים מכפר כמא, שעזבו את כיתותיהם בצל הקורונה עם אפס חולים ביישובם, חוזרים למציאות חדשה שבה המחלה הגיעה גם אליהם, ויש סבירות גבוהה שחלק מחבריהם או מוריהם יכנסו לבידוד. בראש ובראשונה אנחנו מאחלים רפואה שלמה לחולים ובשורות טובות כמובן גם לאלו שנאלצו להיכנס לבידוד. כולנו תקווה שלא תהיה כל השפעה נוספת של המחלה הזאת על שנת הלימודים של בנינו ובנותינו ונחזור במהרה לשגרת חיינו הרגילה.

 פתגמים עבור הצ'רקסים, היו אחד האמצעים החשובים ביותר של הפדגוגיה האתנית שלהם. אז זה רק ראוי שקטגוריה שלמה מהם, עסקה באופן ספציפי בתורת החינוך עצמה ובדרכים להשגתה. היום אני משתף אתכם שני פתגמים במקביל. האחד פונה בעיקר להורים (אבל לא רק!), והשני פונה בעיקר למורים ולמחנכים (אבל לא רק!).

הפתגם הראשון מדגיש את ההבדל החד בין שני המינים ובתוצאות של חינוכם האפקטיבי. חינוך יעיל של בנים, יביא לכל היותר להפיכתם למנהיגי כפרים, אומר הפתגם. ואילו חינוכן היעיל של הבנות יביא לחינוך האומה כולה. תפקידה המסורתי של האישה הצ'רקסית כמחנכת דור העתיד על עקרונות הח'אבזה (הקוד האתי הצ'רקסי), החל מדוגמתה האישית והמשך בפתגמים, במשלים ובסיפורים שהיא מספרת לילדיה, הם אלו שהחזיקו את האומה הצ'רקסית מלוכדת כל כך הרבה שנים, למרות פיזורה לכל קצוות תבל. התערערות התפקיד הזה שווה להתערערות חוסנה של האומה כולה.

בנוסף לכך, הפתגם מדגיש את חשיבותו של החינוך המשפחתי. ילדינו אמנם נמצאים במסגרות בית ספריות במשך רוב שעות היום, אך אין פירוש הדבר שכל האחריות לחינוך שלהם מוטלת על מוריהם. אנשים שלא מסוגלים לחנך ילדים, מוטב שלא יביאו אותם לעולם. ואילו אנשים המתקשים בחינוך ילדיהם, מוטב אם יבקשו עזרה ותמיכה בגידולם. ולא יחפשו אשמים מעבר לסף ביתם. והצעירים שלא הקימו בית, מוטב אם יחזרו לפתגם לגבי 'משפחה מאושרת'.

הפתגם השני מאיר את סדר העדיפויות בעבור הצ'רקסים. עובד אדמה קשה-יום שחונך כראוי, שווה עשרות מונים מפרופסור מלומד שמביט מטה אל בני עמו ממגדל השן. אין כאן זלזול בהשכלה ומעלותיה כמובן, אלא רצון לשמור על הסולידריות והמחויבות לקהילה שממנה צומחים אותם מלומדים. האדם והשכלתו אינם ראויים לקהילה שבה הוא נמצא, אם כל מטרתו היא לקדם את רצונותיו האגואיסטיים בלבד. אדם משכיל מועיל לקהילה שלו – אובייקטיבית – רק אם הוא חונך באותה מידה טובה, לפחות כמו בן כפרו הפחות משכיל. כל אחד יתרום על פי יכולתו וכישוריו וכך הם יהפכו את הקהילה שלהם למשהו טוב יותר. ואין הכרח כמובן שזאת תהיה רק השכלה- שכן כל הצלחה ופרסום שלא מלווים בצניעות נחשבים לחרפה עבור הצ'רקסים.

אז לכל התלמידים שפותחים את שנת הלימודים בכלל, והתלמידים הצ'רקסים בפרט. בין אם הם בתיכונים של 'כדורי', 'אנה פרנק' או כל תיכון אחר. בין אם הם בבתי הספר המקומיים – בית הספר היסודי 'תינאל' שאליו מצטרף גם בני בכורי עם כ-ארבעים חבריו וחברותיו לכיתה א', וכמובן ליסודי של ריחאניה – 'נארת' ולחטיבת הביניים 'אדיגה' שבכפר כמא;

אנחנו בצ'רקסיולוגיה מאחלים לכם שתהיה לכם שנה מלאת חוויות מועילות.
שתעזבו את בתיכם בעקב שמחה, ותיכנסו לכיתותיכם בכף רגל מבורכת.
שתהפכו להיות מקור שמחתנו וגאוותינו.
ולא תהפכו להיות מקור צערנו ודאגותינו.
שתהיו חרוצים ושקדנים,ולא עייפים ועצלנים.
שתהיו מרוצים ממוריכם והם יהיו מרוצים מכם.
שתאהבו איש את רעהו ותתמכו בזקוקים לכם.
שתהפכו להיות מחנכי כפרים,שתהפכו להיות מחנכי אומה.

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »