פסטיבל ימי הג'ינג'ים

למה בכפר כמא יש את הכי הרבה ג'ינג'ים בישראל❓
redhead sisters

עוד אירוע שהקורונה הביאה למרבה הצער לביטולו, הוא פסטיבל הג'ינג'ים השנתי שמתקיים בהולנד. את הפסטיבל הזה נהוג לציין בסופ"ש האחרון של אוגוסט או בסופ"ש הראשון של ספטמבר. והיום היה אמור להיות היום שחותם את שלושת ימי הפסטיבל בעיר טילבורג.

השנה הפסטיבל היה אמור להיות הגדול ביותר מכולם, תוך שהוא חוגג 15 שנה להיווסדו ו-130 שנה למותו של ההולנדי הג'ינג'י הכי מפורסם – וינסנט ואן גוך. הפסטיבל ההולנדי הוא רק אחד מכמה פסטיבלים שמתקיימים לכבוד הג'ינג'ים של אירופה, וכאלה אפשר למצוא גם בצרפת, איטליה, אנגליה וכן בגרמניה, ששם הוא אמור להתקיים בחודש ספטמבר בעיר המבורג, אלא אם כן יודיעו על ביטולו.

למרות ששלוש המדינות עם הכי הרבה ג'ינג'ים נמצאות באירופה – אירלנד (בין 10 ל-30 אחוז), סקוטלנד (בין 10 ל-25 אחוז) וווילס (בין 10 ל-15 אחוז) והם מאוד שכיחים בכל היבשת, המקור של ה"גן הג'ינג'י" הוא לחלוטין לא אירופי. על פי המחקר הגנטי, המוטציה הידועה בגן MC1R נעדרת או נמצאת במידה זניחה מאוד בקרב קבוצות שרידי הגנים של האירופאים מתקופת האבן התחתונה או התיכונה. כלומר המוטציה הזאת הגיעה ממקור אחר, קבוצה (הפלוגרופ) שהמדענים קוראים לה R1b.

וזה מביא אותנו לצ'רקסים.

למרות שמקור הקבוצה R1b מורכב ועדיין נתון במחלוקת עד היום הזה, התאוריה שרוב הגנטיקאים מסכימים עליה היא שהמסע שלה לאירופה החל במזרח התיכון, המשיך להגירה לצפון הקווקז, וממנו לירידה לכיוון הערבה הפונטית-כספית. משם היא יצאה לפלישות לבלקן בתקופת הברונזה, ולאחר מכן הגיעה למרכז ומערב אירופה. על פי כל הסימנים – שכן עדיין יש צורך במחקר גנטי – המוטציה המביאה לשיער ג'ינג'י נשארה גם בקווקז. יותר מכל היא נפוצה אצל הצ'צ'נים – עם ממוצא צפון-מזרח קווקזי, ואצל הצ'רקסים היא נפוצה בעיקר בקרב שבט השפסוגים (שְּאפסִיר') שחיו לאורך הים השחור.עדויות לג'ינג'ים וג'ינג'יות אנחנו מוצאים בסיפוריהם של מטיילים רבים לקווקז, וכן בתיעודים על זקניהם האדמוניים של הסולטאנים הממלוכים וחייליהם – שכידוע, רבים מהם היו צ'רקסים. המיתולוגיה הצ'רקסית מספרת לנו על מֵזִתְחֵא «Мэзытхьэ» – אל היער, כמי שמתואר בעל שיער וזקן עבות ג'ינג'י. ועל פְּסִיחֻוגֻוָאשֵה «Псыхъогуащэ» – אלת הנהרות, ששיערה האדמוני והארוך גולש אל תוך המים.

יפיפיות צ'רקסיות ביום כתום במיוחד בשדות של כפר כמא

ביישוב הצ'רקסי כפר כמא שבישראל, שרוב תושביו נמנים עם שבט שְּאפסִיר', יש מספר לא פרופורציונלי של ג'ינג'ים בהשוואה לאוכלוסיה הכללית של ישראל. לא נגזים אם נאמר כי קרוב ל-10% מתושבי הכפר הם ג'ינג'ים. אופיו ההומוגני היחסי של הישוב יחד עם העובדה שהצ'רקסים בישראל הקפידו להתחתן ב-156 שנים האחרונות רק עם בני עמם, הביאו לכך שהסבירות של הופעת הגן הג'ינג'י בקרבם גבוהה יותר אף מקהילות צ'רקסיות אחרות בפזורה.מכיוון שאוכלוסיית כפר כמא קטנה יחסית, יהיה נחמד לדעת את המספר המדויק של הג'ינג'ים בה. ומכיוון שצריך שניים לטנגו ולא כל מי שיש לו את הגן הג'ינג'י הוא אכן ג'ינג'י [בסקוטלנד למשל, הגן נמצא אצל 40 אחוז מהאוכלוסייה בעוד שרק 13 אחוז הם אכן ג'ינג'ים] מעניין גם יהיה לדעת מה האחוז של תושבי כפר כמא אשר נושאים את המוטציה לעומת אלו שאכן מביעים אותה על השיער שלהם.

עד אז, שתפו את הפוסט עם חברותיכם וחבריכם האדמוניים.

ולקוראים שמכירים צ'רקסים מישראל, שתפו את הג'ינג'ים בהם ואולי נגיע לאומדן מייצג.

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »