"איך אתם עומדים?"

מה שלומכם חברים? או כמו שאומרים זאת בשפה הצ'רקסית: "איך אתם עומדים?"
איך אתם עומדים

מכיוון שהצ'רקסים הם אחד מהעמים הילידים בקווקז, לכל אורך ההיסטוריה שלהם הם היו מוקפים בהרים, גבעות מיוערות, נהרות שוצפים ומפלים שמקורם בפסגות מושלגות. לא מוזר אם כן, שלטבע שמסביבם הייתה השפעה יוצאת דופן גם על השקפת עולמם ועל עיצוב הזהות התרבותית שלהם.

וכך בין השאר, כתוצאה ממקום מגורים זה, התפתח גם הכבוד למי שנמצא למעלה – גבוה – בגילו. ברוב הבתים שלהם נבנה חרוט שמחקה את פסגות ההרים והצלליות שהן מטילות, ותלבושת הנשים המסורתית נתפרה לרוב כך שהיא מתחילה עם כובע מחודד, ממשיכה בתוספת בד במרפקים ומסתיימת בשמלה רחבה, ממש כמו הנהרות השוצפים המתפתחים בפסגת ההר, זורמים בשיפולים שונים ומשקים לבסוף את האדמה לרוחבה.

עד היום, כאשר הצ'רקסים שואלים לשלומם של אחרים, הם תמיד שואלים אותם: "סידו שֻׁ'ושית" «Сыду шъущыт» , מילולית: "כיצד אתם עומדים?". התשובה לכך לרוב תהיה "טוב" «дэгъо» או "טוב מאוד" «дэгъо дэд», אבל לפעמים המשיבים עונים בהומור באופן מילולי לא פחות – "דֵּרֻ'ו דֵּדו סְשִית"«дэгъо дэду сщыт» – "אני עומד טוב מאוד", או "זֵנְדָאבְּזֻו סְשִית" «зэндабзэу сщыт» – "אני עומד ישר וזקוף".

ועמידה זקופה לומדים מגיל צעיר. כאשר הילד או הילדה הצ'רקסים עומדים שפופים, אומרים להם – «וְויפְּקִּ'י יְיוֻצְּ'» (מילולית: כנס/י לתוך הגוף שלך) וכאשר מישהו הולך שפוף, אומרים עליו ש"הוא לא נמצא בתוך הגוף שלו" «ייפְּקִּ'י ייתֵפּ»

וכשהצ'רקסים מאחלים להתראות, הם פשוט אומרים «ווזינְצֵ'ו שֻׁ'ושית». מילולית- הישארו בריאים וזקופים!

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »