סדר ההליכה על פי הח'אבזה

קוד ההתנהגות של הצ'רקסים מתייחס כמעט לכל מצב שבו הם נמצאים. כולל האופן שבו עליהם לעמוד או לרכב.
סדר העמידה על פי הח'אבזה

במשך מאות שנים, תקשורת בלתי מילולית מילאה תפקיד מאוד חשוב באורח החיים של הצ'רקסים בקווקז. מכיוון שבמסורת הצ'רקסית, אין זה מקובל למשל לשאול אנשים לגילם או למצבם המשפחתי. או לשאול את האורח כמה זמן הוא מתכנן להישאר. או לשאול את האדם איזה בשורות בפיו עד שהוא יוזם את השיחה וכו', התפתחה ב'אַדִּיגֵה חַ'אבְּזֵה' – מערך הקודים ההתנהגותי של הצ'רקסים – מערכת שלמה של תקשורת בלתי מילולית אשר ממנה יוכלו להסיק על המצב עוד מלפני שהוחלפה אפילו מילה אחת. לפעמים הדבר בא לידי ביטוי בשפת גוף בלבד ולפעמים בעזרת אמצעי עזר – כמו שוט הרוכבים וכו'; או לבוש – כמו מעיל הפרווה לגברים, אופן חבישת כיסוי הראש לנשים וכו'.

דוגמה אחת לתקשורת בלתי מילולית באה לידי ביטוי בסדר ההליכה או הרכיבה. לפניכם אם כן עשרת העקרונות כפי שהם באים לידי ביטוי באַדִּיגֵה חַ’אבְּזֵה –

1. אם זוג גברים צועד, הצעיר יותר נמצא משמאלו של המבוגר. כך הדבר גם לזוג נשים.

2. אם גבר ואישה צועדים יחד, האישה תופסת את מקומו של 'המבוגר' – כלומר עומדת מימין לגבר, לא משנה מה הגיל שלה. ראשית, זה מראה את הכבוד שרוחשים הצ'רקסים לנשים, ושנית, הנדן של הפגיון או החרב לא פונה לכיוונה.

3. אישה תעמוד משמאל לגבר רק אם מדובר באשתו או רק אם יש סכנה בעמידה בצד ימין.

4. אם שלושה גברים הולכים ביחד, המבוגר ביותר עומד באמצע. משמאלו עומד הצעיר ממנו, ומימינו הצעיר ביותר מכולם. כך שאם הצעיר ביותר ישלח למטלה מסוימת, הסדר ישמר. הדבר הזה תקף גם לנשים, אך יוצא הדופן היחיד הוא שאם מדובר בכלה ביום חתונתה, אז היא זאת שתופסת את מקום 'המבוגרת'.

5. הכלל הקודם תקף גם לרוכבים על סוסים. ואם הרכיבה היא בטור אז הטור מתחיל משמאל לימין. כלומר הצעיר ביותר רוכב מקדימה, באמצע המבוגר, ואחריו – הצעיר ממנו.

6. אם יש ארבעה גברים, משמאל למבוגר ביותר עומד השני בגיל, מימין למבוגר ביותר השלישי בגילו, ומימין לו עומד הצעיר ביותר. כך שאם השני בגילו עוזב את החבורה, השלישי בגילו תופס את מקומו. וכאשר נפרדים או משנים מקום, אף אחד לא חוצה את דרכו של המבוגר ביותר. הדבר הזה תקף גם לנשים.

7. בכל מצב, לא משנה כמה אנשים הולכים בחבורה, החוקיות הזאת תמיד נשמרת – כך שאם הצעיר ביותר עוזב, כל השאר נשארים במקומם.

8. אם שני גברים ואישה אחת הולכים ביחד, האישה צריכה להיות באמצע. הדבר לא תלוי בגילה. הגבר המבוגר יותר יהיה משמאל לאישה והצעיר יותר מימין לה.

9. אם שתי נשים וגבר הולכים ביחד, הגבר צריך להיות באמצע. הדבר לא תלוי בגילו. מימינו תעמוד הצעירה יותר ומשמאל – המבוגרת. יחד עם זאת, אם אחת מהנשים היא אמא שלו, עליה להיות באמצע והוא צריך לעמוד משמאלה. ואם אחת מהנשים היא אשתו, היא תעמוד משמאלו ללא קשר לגיל של האישה השנייה.

10. אם שני גברים (או יותר) הולכים יחד עם שתי נשים (או יותר), הנשים תמיד תהיינה במרכז והחוקיות של כל הכללים לעיל תישמר. כלומר הנשים יעמדו כאילו אין גברים לצידן והגברים יעמדו כאילו אין נשים ביניהם.

ועכשיו חידה – אם זוג הורים צועדים עם בתם, שני בניהם, וסבתא. כיצד עליהם לעמוד?

התשובה היא כך:
👩‍🦰🧔👵👩‍🦰🧒👶
ואם האישה לא הייתה בת זוגו של הגבר אז כך:
🧒🧔👩‍🦰👵👩‍🦰👶

אהבתם את התוכן?! שתפו אותו

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

יום המחול הבינלאומי

יום המחול הבינלאומי מצוין מידי שנה ב-29 באפריל. מחול הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הצ'רקסים, וגם הם מציינים יום זה בהופעות פומביות של להקות המחול שלהם בקווקז ובפזורה.

קרא עוד »

יום הדגל הצ'רקסי

יום הדגל הצ'רקסי הוא יום אשר נחגג מידי שנה ב-25 בחודש אפריל. צ'רקסים מכל העולם נזכרים ביום הנפתו ההיסטורי ובאיחוד כל השבטים השונים תחתיו. דגל זה, משמש עד היום כסמל הלאומי היחיד בעבור כל הצ'רקסים הפזורים ביותר מחמישים מדינות בעולם.

קרא עוד »

אפריל

החודש השני בלוח השנה הצ'רקסי היה מתחיל ב-22 באפריל ושמו היה כשם תופעת הטבע הנפוצה בו – "חודש המלטת הכבשים".

קרא עוד »

על קולוניאליזם ודמוגרפיה

הסיפור של הצ'רקסים בקווקז הוא במידה רבה סיפור של עם שהפך למיעוט בתוך בארצו. תוך מאתיים שנה, מספריהם צנחו מאוכלוסייה של מיליונים לאוכלוסייה של עיירה

קרא עוד »

ראש השנה הצ'רקסי

ראש השנה הצ'רקסי נחגג ביום השיוויון האביבי ב-21 בחודש מרץ. זהו יום המסמל את בוא האביב. את ראש השנה, הצ'רקסים היו חוגגים במשך שלושה ימים באמצעות פולחן, ריקודים וביקורי קרובים וחברים.

קרא עוד »

יום השפה הצ'רקסית

היום ה-14 במרץ 2021, מציינים מיליוני הצ'רקסים המפוזרים בכל קצוות תבל את "יום השפה הצ'רקסית". אחד מעמודי התווך של כל חברה באשר היא השפה שבה

קרא עוד »

אחוות לוחמים

אחוות לוחמים, או בשמה הצ'רקסי «לֵ῀אוּז'», הייתה קבוצה של אנשים אשר התגבשה לא על בסיס משפחתי ולא על בסיס אזור גיאוגרפי אלא על בסיס של שבועה.

קרא עוד »

הר האלברוס

הר האלברוס❓ אֻושְחֵۧמָאף‼️
לא הרבה יודעים, אבל ההר הגבוה ביותר ביבשת אירופה נמצא במולדת של הצ'רקסים בקווקז.

קרא עוד »